söndag 25 november 2018

But first, tea


En grej jag gillar är korsstygn. Jag broderade en hel del som barn och tonåring, många tändsticksaskar och bokmärken blev det till julklappar och födelsedagspresenter. Sedan kom jag ifrån det och tänkte inte på det på många år. Men för några år sedan tog jag upp det igen. Det är väldigt skönt och vilsamt att brodera korsstygn. Man behöver inte tänka så mycket, till skillnad från mer fritt broderi. Och prestationsångesten lyser med sin frånvaro för det är inget svårt alls att sy de små kryssen. Färger och mönster har någon annan valt åt en. Och inte ska man stoltsera med det på stan, som med stickningen. Nuförtiden finns det många fina och roliga mönster även för oss som inte är så förtjusta i gäss med hättor och småflickor med rosetter. Egentligen tycker jag mest om jättestor broderier som jag ska ha själv, för det blir vilsammast så. Men idag har jag gjort färdigt en mindre grej att ge bort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar