torsdag 22 november 2018

Magic: The Gathering

Dagens bok är inte en bok utan ett kortspel. Magic: The Gathering, eller bara Magic eller MTG, är ett samlarkortspel som funnits sedan början av 90-talet. Man köper/samlar kort som man använder för att bygga ihop en egen kortlek och så spelar man mot sina vänner och andra man kan hitta. Det är väldigt populärt, det finns Magic-kvällar i många städer, det finns proffs som turnerar i Magic, det finns online-varianter, poddar, folk som streamar... you name it. Det finns inte jättemånga tanter som håller på med Magic.

Jag hade vänner som höll på med detta på 90-talet och jag tyckte att det verkade rätt kul, men det ansågs nördigare än nördigast och dessutom kostade det en del pengar så jag började aldrig med det då, men minns det med nyfikenhet. De senaste månaderna har två olika personer i min närhet visat sig vara intresserade av Magic så då väcktes mitt intresse igen. Numera är jag ganska obrydd om någon tycker att jag är en nörd och jag har pengar så att jag kan lägga lite slantar på ett nytt intresse.

Det visar sig vara ganska komplicerat att börja med Magic, eftersom det är ett komplext system och en stor community med många människor med mycket åsikter. Det verkar mycket gå ut på att man ska ha kompisar som redan spelar och lära sig av dem, eller möjlige skaffa sig kompisar som spelar. Men som jag redan nämnt är det ganska ont om tanter i Magic-världen (kvinnor överhuvudtaget faktiskt), så några kompisar har jag liksom inte.

Det första jag gjorde var att ladda ner Magic Duels på min telefon. Det är en app där man kan spela dels mot AI:n och dels mot andra. Den är gratis, och funkar rätt så bra. Det finns tutorials man kan köra som går igenom olika koncept i spelet, och man kan spela olika kampanjer. Det som inte är så bra är att det blir väldigt litet på skärmen, och att det inte alltid känns helt logiskt hur man gör olika saker. En tutorial lyckades jag aldrig med. Jag förstod vad det var meningen att jag skulle göra men jag kunde inte räkna ut hur appen ville att jag skulle göra det. Eftersom appen är gratis skulle jag ändå rekommendera den. Jag kommer att fortsätta att skriva om Magic, och nästa gång ska jag prata om att köpa Magic-kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar