måndag 15 juli 2013

Bakmaskin inhandlad

I den eviga strävan efter Det Goda Livet och allt vad det innebär så kommer jag alltid fram till att jag vill arbeta lite mindre och lägga lite mer i tid i hemmet. Jag kommer att komma mer till det längre fram, men jag tror på det hela taget på att vi lägger för mycket tid på att arbeta för att tjäna pengar så att vi kan köpa saker/underhållning som vi inte hinner göra själva eftersom vi måste arbeta hela tiden. Ungefär så. Jag tror absolut inte att vi alla ska bli månskensbönder eller så, men vi kan alla välja bort en del arbete för annat i livet. För min del jobbar jag bara med hjärnan på dagarna och jag behöver vara mer praktisk för att kompensera och göra båda mina hjärnhalvor glada.

Jag skulle i och för sig gärna bli lite mer hemmafru och odla, sy och laga. Jag återkommer ständigt till att jag vill baka, men framförallt äta mer hembakt bröd. Köpebröd är dyrt, det innehåller ofta diverse märkligheter och det har ofta en konsistens jag inte är helt överens med. Jag är uppväxt på min mammas hembakta bröd och åt i princip aldrig köpebröd förrän jag flyttade hemifrån. Tyvärr är det då också så att jag hittills aldrig kommit igång med att regelbundet baka vårt bröd och jag har gått och fnulat lite runt det här med bakmaskin men inte kommit till skott. Hos Helen Holmberg såg jag att det var rea på en OBH Nordica-maskin på Ica Maxi, och jag lyckades idag komma över ett av de sista exemplaren i landet! Nu är tanken att vi i princip inte ska köpa bröd längre utan att bakmaskinen ska gå varm flera gånger i veckan. Jag ska testa mig fram till några bra varianter och sen är tanken att jag ska göra egna färdiga "mixer", så att det bara är att hälla i när brödet är slut. Ikväll sätter vi den första satsen, det ska bli väldigt spännande!

2 kommentarer:

  1. Har det blivit många brödbak för dig? Jag måste erkänna att jag slarvat med baken sedan jag börjat dra ner på brödätandet :-( Men helt klart värt sitt pris iaf!! ;-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helen, jag sitter just och planerar att återuppta mina försök till bloggande och såg din kommentar! Faktiskt så bakar vi en majoritet av vårt bröd i bakmaskinen fortfarande, så den har verkligen kommit till sin rätt!

      Radera