måndag 19 maj 2014

Ekonomi

Jag läser ganska många bloggar, och på senaste har jag börjat läsa en del "snålbloggar" om man får lov att kalla det så. Mitt intresse i det handlar om min jakt efter det goda livet, och mina grubblerier om vad det egentligen är för mig. Jag antar att väldigt många av oss är rätt trötta på äta-jobba-sova-dö och all konsumtion som håller ekorrhjulet igång. En nyckelfaktor är ju förstås att försöka dra ner på det, och nu är det dags! Jag är av födsel och ohejdad vana en Slösa av stora mått. Lyckligtvis är jag inte korkad och har dessutom begåvats med en sparsam man, så jag har inte gjort några större dumheter, utom att i huvudsak göra av med alla mina surt förvärvade slantar. Nu är det dags för ett mer medvetet förhållningssätt till detta! Jag ska börja med att inventera status.

I dagsläget sitter jag men en hyfsad inkomst som om man får tro Statistisk årsbok motsvarar ungefär vad Familjen Medelsvenssons drar in tillsammans. Min man har också en helt okej inkomst, om än snäppet lägre än vad min är i dagsläget. Vi bor i en kommun strax utanför en större stad i ett hus som vi köpte 2006 för 2 050 000 kr, ett belopp som vi lånade till sista kronan. Idag uppgår lånet till lite drygt 1,9 miljoner. Därutöver har jag CSN-lån som i dagsläget uppgår till 220 000 kr och som borde vara helt avbetalt om 10 år om man får tro CSN:s beräkningar. I övrigt inga lån.

På tillgångssidan finns förstås huset. Vi har idag ett taxeringsvärde på ca 2,4 miljoner kronor. Försiktigtvis kan man väl anta att husets värde i vart fall uppgår till summan på lånet. Sannolikt skulle vi väl tjäna en slant om vi skulle sälja, men vår målsättning är att bäras ut från kåken så det är inte fråga om något värde vi kan ha till något. I övrigt har jag motsvarande tre månadslöner efter skatt i fonder och sparkonton.

Nu när jag spaltat upp det för mig själv känns det ändå rätt hyfsat. Eller, det hade kunnat vara mycket bättre men det hade också kunnat vara sämre! Utgångsläget är gott!

Snart ska jag fortsätta med en översikt över utgifterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar