torsdag 16 oktober 2014

Inte god nog, bara nog

Jag plöjer på i Mod att vara sårbar och tänker en del när jag läser. Jag har skaffat en liten anteckningsbok som jag skriver ner saker i, och det underlättar mycket att fästa tankar på papper. Kanske också en bra grej med att blogga?

Min nya fundering handlar om begreppet "good enough", som jag ju också använder mig av. fritt efter Brené Brown så tänker jag att det egentligen inte är ett så bra begrepp eftersom det inte frigör oss från ett av grundproblemen, nämligen vårt extrema fokus på prestation. Good enough betyder egentligen bara att man flyttar runt lite på vart på prestationsskalan som man duger till. Den bästa av mödrar skulle ju aldrig i livet låta barnen äta på snabbmatsrestaurang (faktum är att hennes barn inte ens vill äta på sådana ställen), men en mamma som är good enough kan faktiskt låta telningarna gå in där några gånger om året vid särskilda tillfällen.

Och på det viset fortsätter vi att leva med föreställningen om att vårt människovärde är baserat på våra prestationer och hur väl de lever upp till någon sorts facit. Men kanske är ditt värde som mamma, som, hustru som människa inte mätbart mot antalet kycklingnuggets ditt barn inmundigar under sin uppväxt...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar