söndag 5 oktober 2014

Vad är det med den här resevurmen egentligen?

I många kretsar är, kanske hela vårt samhälle, är "prylar" per definition fult och "upplevelser" per definition någonting fint. Det kan man ju resonera en hel del om (hur vet man vad som är vad till exempel?), men en sak som alltid får mig att fundera är lite extra är det här med hur alla hyllar resandet. Jag känner ett behov av att förtydliga att jag inte menar att kasta skit på någons personliga dröm, den är ju självklart lika riktig och meningsfull som någon annans. Jag undrar bara lite om den här konsensusen som verkar finnas?

Varför är det så fint och riktigt att resa, och så fult och sunkigt att köpa grejer? Jag kan absolut komma på vissa resor som är bättre än vissa prylar. Det finns ju olika typer av resor som särskilt bidrar t.ex. till fattigare länders inkomster och bidrar med resurser till värdefulla projekt om t.ex. naturbevarande. Sådana resor kan säkert också vara utvecklande för en själv. Man kan ju jämföra det med att årligen lägga tusenlappar på dåligt producerade kläder från kedjorna som man kanske knappt gillar och ännu mindre använder.

Å andra sidan är ju väldigt många resor extrema klimatbovar. Det finns få saker en privatperson kan ta sig för som är sämre för miljön än att flyga. Två veckor på ett internationellt komplex i Thailand där vinsterna pyser rakt ut ur landet är knappast vare sig själsligen utvecklande (om man nu inte har en pytteliten själ från början) eller bidragande till något allmänt välstånd i världen.  Man kan ju jämföra det med att istället lägga pengarna på rättvist och ekologiskt producerade kläder (jo, det finns faktiskt).

Varför skulle det per definition vara sämre (klimatmässigt och själsligt) att lägga 10 000 kr på att köpa sällskapsspel och spela dem med sina vänner, än att tillbringa 10 dagar i valfri europeisk storstad?

Vilka är de där stora själsliga upplevelserna man gör på allt sitt tjusiga resande? Hur många lär verkligen känna en människa med andra livserfarenheter på sin långweekend i Barcelona eller sin roadtrip längs den amerikanska västkusten? (Och varför inte bara prata med den som sitter bredvid dig på bussen hemma i Sverige?). Trillar kunskaperna om världens tillstånd liksom bara in med mai-taien, eller hade det rentav blivit mer kunskap och insikter genom en lånebok från biblioteket?

Nog är det spännande och roligt att resa, men min övertygelse är att det per definition vare sig är bättre för planeten eller mer själsligt utvecklande än att konsumera prylar här hemma vid. Om du verkligen vill göra en insats så skänker du ditt överskott till lämpligt välgörande ändamål och så lägger du de där två veckorna på volontärarbete hemmavid. Fast det är ju så dåligt som statussymbol i dagens Sverige. Funkar inte alls lika bra på kafferasten som "nej, gud, vi har slutat köpa en massa onödiga prylar som alla Svenssons gör, vi prioriterar upplevelser på våra resor istället".

7 kommentarer:

  1. har aldrig varit i Thailand och maken åker full buss till Italien för att åka skidor. Annars cyklar vi året runt till jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.S.
      Sällskapsspel på loppis kostar typ 20 kr, spelar du? Ungdomar spelar mycket träningsspel igen, kul.

      Radera
    2. Vi spelar mycket sällskapsspel hela familjen! Tyvärr finns ofta inte lite mer moderna spel på loppis, men man kan hitta på Tradera ibland även om jag oftast tycker de blir för dyra.

      Radera
  2. Hej igen. Jag undrar om mitt inlägg togs bort eller om det aldrig kom fram? Skriver gärna igen isf. Vänligen, David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej David! Jag har inte tagit bort någon kommentar och jag verkar inte kunna hitta den någonstans heller! Vore roligt om du orkade skriva igen, tycker att det är så intressant med andras synpunkter! MHV Tant S.

      Radera
  3. Hej tant S. Då försöker jag igen!
    Jag har fått mig en rejäl tankeställare efter ditt och frivid42's inägg om resor. För något år sen hittade jag bloggar som era och har läst dem regelbundet sedan dess. Jag började för några år sen att städa upp bland alla mina saker, min ekonomi och mina åtaganden, och har fortsatt med det i takt med inspiration från era bloggar.

    Jag har fram till era reseinlägg aldrig riktigt funderat över resandet och inte tidigare sett det som något som måste "städas upp". Jag älskar att resa, nästan som en livsstil. Känslan att vara med min partner på en medelhavsö, gå över Golden gatebron eller se på fotboll i England. Jag gör många resor, långa och korta. Jag har inte många prylar, min mobil från 2003 fungerar exempelvis fortfarande.

    Som sagt, en tankeställare har jag fått. Har gillat minimimalismen i saker och ordning och reda. Men är mitt resande något som måste "städas upp"? Är det "fult" att jag reser?

    Vänligen, David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej David, tack för din fundering. Själv försöker jag komma bort från att tänka att jag måste bete mig på ett visst sätt och fundera mer inifrån, hur jag tycker att jag vill leva. Så jag vill inte säga att det är fult att du reser, men du måste ju själv fundera på vad resandet medför och om du tycker att det är värt det?

      Radera